Šioje pirmojoje iš dviejų publikacijoje tęsiama mokslo darbų „Teisė“ 72 tome publikuotame autoriaus straipsnyje „Valstybės konkurencijos mokesčiais teisiniai aspektai“ pradėta valstybių konkurencijos mokesčiais analizė, kuria siekiama išgryninti svarbiausius šio reiškinio teisinio vertinimo pagrindus. Straipsnyje iš pradžių aptariama, kokios tipinės valstybės mokesčių ir ne tik mokesčių teisės aktų nuostatos gali būti identifikuojamos kaip valstybės dalyvavimo pasaulinėse lenktynėse mokesčiais ir dėl mokesčių formos ir instrumentai, vėliau analizuojama teisines prielaidas šiam reiškiniui bei atitinkamiems valstybės įgaliotų institucijų norminiams ir administraciniams sprendimams sudaranti ar juos ribojanti nacionalinė teisinė aplinka. Antrojoje straipsnio dalyje pirmiau minėtos valstybių konkuravimo mokesčiais ir dėl mokesčių konkuravimo formos, instrumentai ir valstybių laisvė priimti savarankiškus sprendimus bus įvertinami tipinių dvigubo apmokestinimo išvengimo sutarčių nuostatų bei Europos Sąjungos teisės kontekste. Svarbiausias šių publikacijų tikslas parodyti, kad esama kriterijų, kurie minėtas teisines valstybių konkurencijos mokesčiais ir dėl mokesčių išraiškas leidžia apibūdinti ne tik ekonomiškai – kaip žalingas ar naudingas, ar politiškai – kaip sąžiningas ar nesąžiningas, bet ir teisiniu aspektu – kaip teisėtas ar neteisėtas.
In this first of two publications analysis of the phenomenon of international tax competition, which began in author’s article “Legal side of common aspects of international tax competition”, published in journal “Law” vol. 72, is continued. Article starts with description of typical legal provisions, that are usually considered to be legal landmarks which identify level and scope of state’s involvement in international tax competition, and deals with national legal background, that empowers or, on the opposite – restricts use and effects of those provisions or various administrative practices. Following article will consider aforementioned provisions in the context of typical provisions of double tax conventions and European Union law. Main aim of whole analysis is to show that there are certain more or less explicit criteria, that enables to describe international tax competition not only economically – as harmful or useful, or politically – as fair or unfair, but also legally – as legal or illegal.