MITAS – ARCHAJINIS NAIVUS MOKSLAS AR GYVENIMO VEIKSNYS?
Social Epistemology
Saulius Stelmokas
Published 2004-01-01

How to Cite

Stelmokas, S. (2004) “MITAS – ARCHAJINIS NAIVUS MOKSLAS AR GYVENIMO VEIKSNYS?”, Problemos, 65. Available at: https://www.journals.vu.lt/problemos/article/view/4122 (Accessed: 12 October 2024).

Abstract

Šiuolaikinis mokslas į mitą žvelgia kaip į naivų pažinimo būdą, būdingą archajiniam žmogui. Mokslas pakeitė mitą mūsų gyvenime – jis užėmė jo vietą. Nepaisant tokio mokslo požiūrio, mitas funkcionuoja mūsų pasaulyje veikdamas gyvenimą kaip ir protėvių laikais. Mokslinis pažinimas nevaldo mūsų gyvenimo – jo tiesa nėra gyvenimiška. Mokslinė tiesa yra tik teorinė tiesa. Mitas visada yra praktinis – tai pranešimas-imperatyvas, verčiantis mus veikti. Veikimo pobūdis lemia, kad tiesa negali būti mito kriterijus. Vienintelis mito kriterijus – efektyvumas.
Prasminiai žodžiai: mitas, kartotė, demitologizacija, pranešimas-imperatyvas.

MYTH – ARCHAIC JEJUNE SCIENCE OR FACTOR OF LIFE?
Saulius Stelmokas 

Summary
Contemporary science considers the myth as a jejune knowledge, specific for a primitive man. Science has replaced myth in our life, taking myth’s place. Irrespective of this science opinion, myth is working in our world like it was working in our ancestors life. Scientific knowledge doesn’t govern our life – it is not true to life. Scientific truth is just theorical truth. Myth always is practical – it is message-imperative, it is pushing us to act. Because of the nature of action, the criterion of truth is inapplicable to myth – the only criterion of myth can be efficacy.
Keywords: myth, repetition, demythologation, message- imperative.

Downloads

Download data is not yet available.