Abstract
Straipsnyje aptariama X a. islandų skaldo Egilio Skalagrimsono poezija, jos naujovės lyginamos su tradicine skaldų poezija. Pagrindinė skaldų žanrinė forma yra panegirika valdovui (drápa), kuri dažniausiai kuriama sudėtingu silabiniu drotkveto metru. Jos bruožai – pastovus skiemenų skaičius, aliteracijos ir vidiniai rimai. Palyginti su hipertrofuota menine forma, panegirikų turinys gana skurdus: apdainuojama valdovo drąsa ir šlovė, jo pergalės. Skalagrimsono poezija yra išsaugota Egilio sagos tekstuose. Šalia „atskirųjų posmų“ (lausavísur) išliko trys poemos, kuriose atsiskleidžia poeto talentas. Poema Galvos išpirka sukurta naujovišku metru rúnhenda, kuriam būdingas galūninis rimas, nevartotas senosios islandų poezijos. Šią panegiriką skaldas kūrė priverstinai, todėl ji skamba kaip iššūkis valdovui, jos kapotas ritmas bei tradicinių poetinių figūrų (keningų) gausa sukuria distanciją tarp poeto ir šlovinamojo. Giesmė Arinbjornui ir Skaudi sūnų netektis irgi įdiegia tam tikrų naujovių. Poetas atsisako griežtų metrikos kanonų, renkasi maksimaliai laisvą poetinę formą, kad galėtų išsakyti savo mintis ir jausmus. Skaldų poezija dažniausiai krypsta į išorinį subjektą, o Egilis šiose poemose atsigręžia į save: šlovina draugystę, aprauda savo giminės išnykimą, apmąsto nueitą gyvenimo kelią ir artėjančią mirtį. Egilis pirmasis skaldų poezijoje pavartojo lyrinius ir eleginius motyvus, atsisakė tradicinių keningų ir sukūrė savitą poetinį stilių.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Monika Voinič,
Plutarch‘s „De liberis educandis“: Educating the Virtuous Citizen
,
Literatūra: Vol. 54 No. 3 (2012): the Classics
-
Aušra Martišiūtė,
The Images of a Sacral and Demonic City in Lithuanian Dramaturgy
,
Literatūra: Vol. 48 No. 1 (2006): Lithuanian Literature
-
Gintautas Mažeikis,
Great Subject of Propaganda: by the Traces of Post-communist Autobiographies
,
Literatūra: Vol. 50 No. 1 (2008): Lithuanian Literature
-
Christian Laes,
Polyglots in Roman Antiquity. Writing Socio-cultural History Based on Anecdotes
,
Literatūra: Vol. 55 No. 3 (2013): the Classics
-
Dalia Čiočytė,
Religious and national identity in Antanas Baranauskas’s reflection of the poetical self
,
Literatūra: Vol. 48 No. 5 (2006): Special Issue
-
Austė Nakienė,
The problem of the national style in Lithuanian music. South Eastern Lithuanian folk melodics in phonograph recordings from the 1st half of the 20th century
,
Literatūra: Vol. 48 No. 5 (2006): Special Issue
-
Jurgita Žąsinaitė-Gedminienė,
Universal Time counters of the Grand Duchy of Lithuania in the second half of the 18th century: Vilnius and Grodno Calendars
,
Literatūra: Vol. 52 No. 1 (2010): Lithuanian Literature
-
Sigita Barniškienė,
Das Wortspiel in Manfred Peter Heins Gedichten
,
Literatūra: Vol. 49 No. 5 (2007): Special Issue
-
Thierry Laurent,
La Grande Guerre dans le roman français contemporain
,
Literatūra: Vol. 59 No. 4 (2017): World Literatures
-
Aistė Birgerytė,
Viktorija Šeina,
Giedrė Šmitienė, „Kūno fenomenologija Alfonso Nykos-Niliūno tekstuose“ / Mindaugas Kvietkauskas, „Ankstyvasis Vilniaus literatūrinis modernizmas (1904–1915)“
,
Literatūra: Vol. 48 No. 1 (2006): Lithuanian Literature