Abstract
Straipsnyje aptariama X a. islandų skaldo Egilio Skalagrimsono poezija, jos naujovės lyginamos su tradicine skaldų poezija. Pagrindinė skaldų žanrinė forma yra panegirika valdovui (drápa), kuri dažniausiai kuriama sudėtingu silabiniu drotkveto metru. Jos bruožai – pastovus skiemenų skaičius, aliteracijos ir vidiniai rimai. Palyginti su hipertrofuota menine forma, panegirikų turinys gana skurdus: apdainuojama valdovo drąsa ir šlovė, jo pergalės. Skalagrimsono poezija yra išsaugota Egilio sagos tekstuose. Šalia „atskirųjų posmų“ (lausavísur) išliko trys poemos, kuriose atsiskleidžia poeto talentas. Poema Galvos išpirka sukurta naujovišku metru rúnhenda, kuriam būdingas galūninis rimas, nevartotas senosios islandų poezijos. Šią panegiriką skaldas kūrė priverstinai, todėl ji skamba kaip iššūkis valdovui, jos kapotas ritmas bei tradicinių poetinių figūrų (keningų) gausa sukuria distanciją tarp poeto ir šlovinamojo. Giesmė Arinbjornui ir Skaudi sūnų netektis irgi įdiegia tam tikrų naujovių. Poetas atsisako griežtų metrikos kanonų, renkasi maksimaliai laisvą poetinę formą, kad galėtų išsakyti savo mintis ir jausmus. Skaldų poezija dažniausiai krypsta į išorinį subjektą, o Egilis šiose poemose atsigręžia į save: šlovina draugystę, aprauda savo giminės išnykimą, apmąsto nueitą gyvenimo kelią ir artėjančią mirtį. Egilis pirmasis skaldų poezijoje pavartojo lyrinius ir eleginius motyvus, atsisakė tradicinių keningų ir sukūrė savitą poetinį stilių.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Eugenija Ulčinaitė,
Ovid’s Heroides: fluctuations among drama, lyrics and epos
,
Literatūra: Vol. 50 No. 3 (2008): the Classics
-
Наталья Ковтун,
Сонечки в новейшей русской прозе: к проблеме художественной трансформации мифологемы софийности
,
Literatūra: Vol. 53 No. 2 (2011): Russian Literature
-
Галина Михайлова,
Between a Granite Vase and Palace Doors. Once again about the Summer Garden by Anna Akhmatova
,
Literatūra: Vol. 60 No. 2 (2018): Russian Literature
-
Таисия Лаукконен,
Новая искренность советской поэтессы: «Последние стихи» Елены Ширман
,
Literatūra: Vol. 52 No. 2 (2010): Russian Literature
-
Jadvyga Krūminienė,
John Donne’s Homilies: Paradox as an Instrument of Theopoetic Evocation
,
Literatūra: Vol. 46 No. 4 (2004): World Literatures
-
Ирина Куликова,
Тип служанки в русской комедии XVIII века
,
Literatūra: Vol. 52 No. 2 (2010): Russian Literature
-
Inga Bartkuvienė,
Entwürfe der Subjektivität in der Lyrik Paul Celans (Sprachgitter)
,
Literatūra: Vol. 52 No. 4 (2010): World Literatures
-
France Grenaudier-Klijn,
L’objet-valise chez Patrick Modiano: une réticente nostalgie – «Villa triste », «Chien de printemps» et «Pour que tu ne te perdes pas dans le quartier»
,
Literatūra: Vol. 59 No. 4 (2017): World Literatures
-
iktorija Daujotytė-Pakerienė,
Esoterism in Literature and in Literary History
,
Literatūra: Vol. 47 No. 1 (2005): Lithuanian Literature
-
Rūta Šlapkauskaitė,
Problematising Multiculturalism in Canadian Literature
,
Literatūra: Vol. 47 No. 4 (2005): World Literatures