Abstract
Straipsnyje aptariama X a. islandų skaldo Egilio Skalagrimsono poezija, jos naujovės lyginamos su tradicine skaldų poezija. Pagrindinė skaldų žanrinė forma yra panegirika valdovui (drápa), kuri dažniausiai kuriama sudėtingu silabiniu drotkveto metru. Jos bruožai – pastovus skiemenų skaičius, aliteracijos ir vidiniai rimai. Palyginti su hipertrofuota menine forma, panegirikų turinys gana skurdus: apdainuojama valdovo drąsa ir šlovė, jo pergalės. Skalagrimsono poezija yra išsaugota Egilio sagos tekstuose. Šalia „atskirųjų posmų“ (lausavísur) išliko trys poemos, kuriose atsiskleidžia poeto talentas. Poema Galvos išpirka sukurta naujovišku metru rúnhenda, kuriam būdingas galūninis rimas, nevartotas senosios islandų poezijos. Šią panegiriką skaldas kūrė priverstinai, todėl ji skamba kaip iššūkis valdovui, jos kapotas ritmas bei tradicinių poetinių figūrų (keningų) gausa sukuria distanciją tarp poeto ir šlovinamojo. Giesmė Arinbjornui ir Skaudi sūnų netektis irgi įdiegia tam tikrų naujovių. Poetas atsisako griežtų metrikos kanonų, renkasi maksimaliai laisvą poetinę formą, kad galėtų išsakyti savo mintis ir jausmus. Skaldų poezija dažniausiai krypsta į išorinį subjektą, o Egilis šiose poemose atsigręžia į save: šlovina draugystę, aprauda savo giminės išnykimą, apmąsto nueitą gyvenimo kelią ir artėjančią mirtį. Egilis pirmasis skaldų poezijoje pavartojo lyrinius ir eleginius motyvus, atsisakė tradicinių keningų ir sukūrė savitą poetinį stilių.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Dainora Pociūtė,
“Empty titles” and real names: names of GDL protestants in old documents
,
Literatūra: Vol. 48 No. 7 (2006): Special Issue
-
Veronika Gerliakienė,
Applied emblems in Vilnius churches and their literary sources
,
Literatūra: Vol. 47 No. 3 (2005): the Classics
-
Магдалена Охняк,
The Motive of Metamorphosis in Victor Pelevin‘s Novel “Omon Ra”
,
Literatūra: Vol. 57 No. 2 (2015): Russian Literature
-
Violeta Katinienė,
Fremdheitserfahrungen am Beispiel der Romane „ Das Provisorium“ (2000) von Wolfgang Hilbig und „Vienos vasaros emigrantai“ (2003) von Valdas Papievis
,
Literatūra: Vol. 59 No. 4 (2017): World Literatures
-
Валентина Брио,
По следам литовского Иерусалима
,
Literatūra: Vol. 54 No. 2 (2012): Russian Literature
-
Rūta Eidukevičienė,
Elfriede’os Jelinek kūrybos recepcija
,
Literatūra: Vol. 47 No. 4 (2005): World Literatures
-
Neringa Klišienė,
La «dramaturgie» épistolaire: les lettres de Sofija Čiurlionienė à sa fille
,
Literatūra: Vol. 57 No. 1 (2015): Lithuanian Literature
-
Наталья Иванова,
Don Zinzaga and Amaranta (I. Bunin and m. Chekhova)
,
Literatūra: Vol. 60 No. 2 (2018): Russian Literature
-
Roman Timenchik,
The School of Reading Osip Mandelshtam: Readers No. 1, 2, 3
,
Literatūra: Vol. 62 No. 2 (2020): Rusistica Vilnensis
-
Jurgita Žana Žana Raškevičiūtė,
Janinos Degutytės ankstyvosios poezijos embleminis kraštovaizdis
,
Literatūra: Vol. 53 No. 1 (2011): Lithuanian Literature