Abstract
Straipsnyje aptariama X a. islandų skaldo Egilio Skalagrimsono poezija, jos naujovės lyginamos su tradicine skaldų poezija. Pagrindinė skaldų žanrinė forma yra panegirika valdovui (drápa), kuri dažniausiai kuriama sudėtingu silabiniu drotkveto metru. Jos bruožai – pastovus skiemenų skaičius, aliteracijos ir vidiniai rimai. Palyginti su hipertrofuota menine forma, panegirikų turinys gana skurdus: apdainuojama valdovo drąsa ir šlovė, jo pergalės. Skalagrimsono poezija yra išsaugota Egilio sagos tekstuose. Šalia „atskirųjų posmų“ (lausavísur) išliko trys poemos, kuriose atsiskleidžia poeto talentas. Poema Galvos išpirka sukurta naujovišku metru rúnhenda, kuriam būdingas galūninis rimas, nevartotas senosios islandų poezijos. Šią panegiriką skaldas kūrė priverstinai, todėl ji skamba kaip iššūkis valdovui, jos kapotas ritmas bei tradicinių poetinių figūrų (keningų) gausa sukuria distanciją tarp poeto ir šlovinamojo. Giesmė Arinbjornui ir Skaudi sūnų netektis irgi įdiegia tam tikrų naujovių. Poetas atsisako griežtų metrikos kanonų, renkasi maksimaliai laisvą poetinę formą, kad galėtų išsakyti savo mintis ir jausmus. Skaldų poezija dažniausiai krypsta į išorinį subjektą, o Egilis šiose poemose atsigręžia į save: šlovina draugystę, aprauda savo giminės išnykimą, apmąsto nueitą gyvenimo kelią ir artėjančią mirtį. Egilis pirmasis skaldų poezijoje pavartojo lyrinius ir eleginius motyvus, atsisakė tradicinių keningų ir sukūrė savitą poetinį stilių.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Aurelija Mykolaitytė,
The theme of Kristijonas Donelaitis in Johannes Bobrowski’ novel Lithuanian claviers, and in Hans-Jürgen Zierke’ short stories
,
Literatūra: Vol. 56 No. 1 (2014): Lithuanian Literature
-
Irena Ragaišienė,
The Ecocritical and the Postmodern: Re-visions in “Johnny Panic and the Bible of Dreams” by Sylvia Plath and the “The Quagmire Woman” by Jolita Skablauskaitė
,
Literatūra: Vol. 49 No. 5 (2007): Special Issue
-
Gediminas Karoblis,
Vydūnas and his dramas: identity, turning-points and distorted figures
,
Literatūra: Vol. 48 No. 6 (2006): Special Issue
-
Aušra Jurgutienė,
The Trick of Apollo (Different Reading of Maironis’ Poem “The Spring”)
,
Literatūra: Vol. 51 No. 1 (2009): Lithuanian Literature
-
Tomas Andriukonis,
Antanas Baranauskas’ diary: the history of it’s writing and editing
,
Literatūra: Vol. 52 No. 1 (2010): Lithuanian Literature
-
Thierry Laurent,
André Malraux, théoricien de l’art
,
Literatūra: Vol. 58 No. 4 (2016): World Literatures
-
Joanna Tabor,
Essay as the Answer to the Modern Reader’s Needs
,
Literatūra: Vol. 57 No. 1 (2015): Lithuanian Literature
-
Tomas Riklius,
Classical texts in the art treatises of early Modern Period
,
Literatūra: Vol. 61 No. 3 (2019): Studies of Ancient Culture and Its Reception
-
Jadvyga Bajarūnienė,
Ekspresionizmo apibrėžtys ir tyrinėjimai XX a. vokiečių literatūros kritikoje
,
Literatūra: Vol. 46 No. 5 (2004): Special Issue
-
Stanley Fiorini,
Horatio C. R. Vella,
Reactions to Tristia Ex Melitogaudo: A Response
,
Literatūra: Vol. 58 No. 3 (2016): the Classics