Abstract
Šiame straipsnyje yra analizuojamas atsiradimo sampratos kitimas ankstyvųjų filosofų fragmentuose, be to, šiuo tyrimu bandoma paneigti Solmseno tezę, kad Epikūro spontaniško genesis atmetimas nėra susijęs su ikisokratine filosofija. Analizuojant parodoma, kad graikų kalboje veiksmažodis γ%γνεσθαι apėmė dvi genesis schemas: parentalinę ir transformacinę. Ikisokratiniai filosofai tik pamažu perėmė transformacinę genesis schemą. Herakleitas ir pitagorininkai naudojo savo filosofijoje transformacinę schemą, bet nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι šiai schemai išreikšti. Filosofinės γ%γνεσθαι vartosenos lūžio taškas buvo Parmenido atliktas loginės-erdvinės diferenciacijos tyrimas. Parmenido semantinė inovacija slypėjo naujoje prielinksnio παρ@ reikšmėje, kuri nurodė ne vien erdvinius, bet ir loginius santykius. Todėl Parmenido kalboje pasakymas γ%γνεσθα% τι παρ’ αųτ^ reiškė greičiau „gimti kažkam, skirtingam nuo paties“ nei „gimti kažkam šalia paties“. Parmenido tezė, kad genesis implikuoja neigimą, buvo perimta Meliso, tačiau pastarasis nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι išreikšti transformaciją. Norėdamas perteikti transformacinius arba kokybinius kitimus, jis vartojo (I) sudėtinius pasakymus (γ%γνεσθαι + būdvardis) arba (II) vartojo γ%γνεσθαι su priešdėliu, arba (III) rinkosi kitus žod žius: μετακοσμε½ν „pertvarkyti”, ¢τεροιοŅσθαι „pasikeisti (rūšies atžvilgiu)“, μεταπ%πτειν „pasikeisti“. Meliso vartosena rodo, kad jis kur kas tiksliau tematizavo atsiradimo ir transformacijos reikšmes nei Parmenidas. Vėliau ėjo du filosofiniai atsakymai į eleatų genesis kritiką. Empedoklis bandė sieti γ%γνεσθαι su φ&ειν ir jo vediniais, todėl jam genesis reiškė elementų susijungimą ir išsiskyrimą. Anaksagoras perėmė panašią genesis schemą, bet jam kiekviena transformacija privalėjo būti sąlygojama pirminės medžiagos. Šitaip Anaksagoras pradėjo taikyti genesis schemoje reguliarumo principą. Atomistai perėmė iš Anaksagoro reguliarumo principą; jų diskusija su Anaksagoru matyti Leukipo B 2 fragmente. Yra galimi du šio fragmento perskaitymo būdai: aitiologinis ir teleologinis. Šiame straipsnyje pateikiamos interpretacijos išvados remia teleologinį šio fragmento perskaitymo būdą, todėl laikytina, kad šis fragmentas parodo reguliarumo svarbą ankstyvųjų atomistų genesis sampratoje. Taigi Epikūro suformuluotas savaiminės genezės atmetimas rėmėsi ankstyvųjų atomistų genezės samprata.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Ona Dilytė-Čiurinskienė,
The Testimonies of the 20s Generation in Private Writing: The Case of Albertas Dilys (1920–2000)
,
Literatūra: Vol. 61 No. 1 (2019): Literature
-
Eleonora Lassan,
Counterpoint as a contentive and stylistic device in the intermedial genre (about Viktor Shenderovich’s A Flute Solo)
,
Literatūra: Vol. 61 No. 2 (2019): Russian Literature
-
Eleonora Buožytė,
Why Have the Swines not Devoured Him in His Swaddling Clothes? A Letter to His Son, Sent by Balcer Wilkowski (1584)
,
Literatūra: Vol. 60 No. 1 (2018): Literatūre
-
Pavel Lavrinec,
The first biography of Frantisk Malevsky
,
Literatūra: Vol. 61 No. 2 (2019): Russian Literature
-
Galina Michailova,
International Scientific and Practical Conference “A. A. Akhmatova: Russian and National Literature” (Yerevan, September 25–26, 2019)
,
Literatūra: Vol. 61 No. 2 (2019): Russian Literature
-
Dainius Razauskas,
Mythical images in Kristijonas Donelaitis’ The Seasons: birds
,
Literatūra: Vol. 56 No. 1 (2014): Lithuanian Literature
-
Liubov Kihney,
Onomastic code in Mandelstam’s poetry
,
Literatūra: Vol. 61 No. 2 (2019): Russian Literature
-
Marija Čepaitytė,
Jayde Will,
Rimas Užgiris,
Joanna Tabor,
Vytautas Bikulčius,
Geda Montvilaitė,
Lithuanian Literature Abroad: An Appraisal of the Situation
,
Literatūra: Vol. 63 No. 1 (2021): Literature
-
Fayçal Bouiche,
Le « récit de filiation » contemporain et l’absence des (re)pères
,
Literatūra: Vol. 60 No. 4 (2018): Studies of Western Literature
-
Dalia Čiočytė,
Romanticism and the Christian Tradition of the Western Culture
,
Literatūra: Vol. 47 No. 1 (2005): Lithuanian Literature