Abstract
Šiame straipsnyje yra analizuojamas atsiradimo sampratos kitimas ankstyvųjų filosofų fragmentuose, be to, šiuo tyrimu bandoma paneigti Solmseno tezę, kad Epikūro spontaniško genesis atmetimas nėra susijęs su ikisokratine filosofija. Analizuojant parodoma, kad graikų kalboje veiksmažodis γ%γνεσθαι apėmė dvi genesis schemas: parentalinę ir transformacinę. Ikisokratiniai filosofai tik pamažu perėmė transformacinę genesis schemą. Herakleitas ir pitagorininkai naudojo savo filosofijoje transformacinę schemą, bet nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι šiai schemai išreikšti. Filosofinės γ%γνεσθαι vartosenos lūžio taškas buvo Parmenido atliktas loginės-erdvinės diferenciacijos tyrimas. Parmenido semantinė inovacija slypėjo naujoje prielinksnio παρ@ reikšmėje, kuri nurodė ne vien erdvinius, bet ir loginius santykius. Todėl Parmenido kalboje pasakymas γ%γνεσθα% τι παρ’ αųτ^ reiškė greičiau „gimti kažkam, skirtingam nuo paties“ nei „gimti kažkam šalia paties“. Parmenido tezė, kad genesis implikuoja neigimą, buvo perimta Meliso, tačiau pastarasis nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι išreikšti transformaciją. Norėdamas perteikti transformacinius arba kokybinius kitimus, jis vartojo (I) sudėtinius pasakymus (γ%γνεσθαι + būdvardis) arba (II) vartojo γ%γνεσθαι su priešdėliu, arba (III) rinkosi kitus žod žius: μετακοσμε½ν „pertvarkyti”, ¢τεροιοŅσθαι „pasikeisti (rūšies atžvilgiu)“, μεταπ%πτειν „pasikeisti“. Meliso vartosena rodo, kad jis kur kas tiksliau tematizavo atsiradimo ir transformacijos reikšmes nei Parmenidas. Vėliau ėjo du filosofiniai atsakymai į eleatų genesis kritiką. Empedoklis bandė sieti γ%γνεσθαι su φ&ειν ir jo vediniais, todėl jam genesis reiškė elementų susijungimą ir išsiskyrimą. Anaksagoras perėmė panašią genesis schemą, bet jam kiekviena transformacija privalėjo būti sąlygojama pirminės medžiagos. Šitaip Anaksagoras pradėjo taikyti genesis schemoje reguliarumo principą. Atomistai perėmė iš Anaksagoro reguliarumo principą; jų diskusija su Anaksagoru matyti Leukipo B 2 fragmente. Yra galimi du šio fragmento perskaitymo būdai: aitiologinis ir teleologinis. Šiame straipsnyje pateikiamos interpretacijos išvados remia teleologinį šio fragmento perskaitymo būdą, todėl laikytina, kad šis fragmentas parodo reguliarumo svarbą ankstyvųjų atomistų genesis sampratoje. Taigi Epikūro suformuluotas savaiminės genezės atmetimas rėmėsi ankstyvųjų atomistų genezės samprata.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Violeta Katinienė,
Aesthetic of carnivalesque: Johannisnacht by Uwe Timm and Lietuvis Vilniuje by Herkus Kunčius
,
Literatūra: Vol. 61 No. 4 (2019): Literature
-
Milda Danytė,
Changes in identity in Alice Munro’s stories: a sociopsychological analysis
,
Literatūra: Vol. 56 No. 4 (2014): World Literatures
-
Jurgita Žana Žana Raškevičiūtė,
“It Has Been so Long Since I Last Wrote to You, yet I Have Been Writing This Letter for Such a Long Time…”: The Letters of Janina Degutytė to Teresė Ramanauskaitė Bukauskienė
,
Literatūra: Vol. 60 No. 1 (2018): Literatūre
-
Ramunė Bleizgienė,
A People’s Writer for Peasant Readers: The Early Reception of Žemaitė’s Writings (1895–1915)
,
Literatūra: Vol. 61 No. 1 (2019): Literature
-
Audinga Peluritytė-Tikuišienė,
Who and what is doing in Henrikas Radauskas poetry?
,
Literatūra: Vol. 52 No. 1 (2010): Lithuanian Literature
-
Nijolė Vaičiulėnaitė-Kašelionienė,
Les formes de la nostalgie dans la poésie d’Oscar Milosz et d’Alfonsas Nyka-Niliūnas
,
Literatūra: Vol. 59 No. 4 (2017): World Literatures
-
Olga Bartoshevich-Zhagel,
“No, I Will Not Hide from the Great Mess…”: Mandelstam and Akhmatova
,
Literatūra: Vol. 62 No. 2 (2020): Rusistica Vilnensis
-
Naglis Kardelis,
Some notes on the reception of Egypt in Herodotus’s Histories
,
Literatūra: Vol. 47 No. 3 (2005): the Classics
-
Johan Tralau,
Father, Womb, Blood: Apollo’s embryological theory, the ethics of revenge, and the supposed exclusion of women in Aischylos’ Eumenides
,
Literatūra: Vol. 61 No. 3 (2019): Studies of Ancient Culture and Its Reception
-
Dalia Čiočytė,
The Archetypical Metaphor of Life as Dream and Its Literary Interpretations
,
Literatūra: Vol. 50 No. 1 (2008): Lithuanian Literature