Abstract
Šiame straipsnyje yra analizuojamas atsiradimo sampratos kitimas ankstyvųjų filosofų fragmentuose, be to, šiuo tyrimu bandoma paneigti Solmseno tezę, kad Epikūro spontaniško genesis atmetimas nėra susijęs su ikisokratine filosofija. Analizuojant parodoma, kad graikų kalboje veiksmažodis γ%γνεσθαι apėmė dvi genesis schemas: parentalinę ir transformacinę. Ikisokratiniai filosofai tik pamažu perėmė transformacinę genesis schemą. Herakleitas ir pitagorininkai naudojo savo filosofijoje transformacinę schemą, bet nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι šiai schemai išreikšti. Filosofinės γ%γνεσθαι vartosenos lūžio taškas buvo Parmenido atliktas loginės-erdvinės diferenciacijos tyrimas. Parmenido semantinė inovacija slypėjo naujoje prielinksnio παρ@ reikšmėje, kuri nurodė ne vien erdvinius, bet ir loginius santykius. Todėl Parmenido kalboje pasakymas γ%γνεσθα% τι παρ’ αųτ^ reiškė greičiau „gimti kažkam, skirtingam nuo paties“ nei „gimti kažkam šalia paties“. Parmenido tezė, kad genesis implikuoja neigimą, buvo perimta Meliso, tačiau pastarasis nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι išreikšti transformaciją. Norėdamas perteikti transformacinius arba kokybinius kitimus, jis vartojo (I) sudėtinius pasakymus (γ%γνεσθαι + būdvardis) arba (II) vartojo γ%γνεσθαι su priešdėliu, arba (III) rinkosi kitus žod žius: μετακοσμε½ν „pertvarkyti”, ¢τεροιοŅσθαι „pasikeisti (rūšies atžvilgiu)“, μεταπ%πτειν „pasikeisti“. Meliso vartosena rodo, kad jis kur kas tiksliau tematizavo atsiradimo ir transformacijos reikšmes nei Parmenidas. Vėliau ėjo du filosofiniai atsakymai į eleatų genesis kritiką. Empedoklis bandė sieti γ%γνεσθαι su φ&ειν ir jo vediniais, todėl jam genesis reiškė elementų susijungimą ir išsiskyrimą. Anaksagoras perėmė panašią genesis schemą, bet jam kiekviena transformacija privalėjo būti sąlygojama pirminės medžiagos. Šitaip Anaksagoras pradėjo taikyti genesis schemoje reguliarumo principą. Atomistai perėmė iš Anaksagoro reguliarumo principą; jų diskusija su Anaksagoru matyti Leukipo B 2 fragmente. Yra galimi du šio fragmento perskaitymo būdai: aitiologinis ir teleologinis. Šiame straipsnyje pateikiamos interpretacijos išvados remia teleologinį šio fragmento perskaitymo būdą, todėl laikytina, kad šis fragmentas parodo reguliarumo svarbą ankstyvųjų atomistų genesis sampratoje. Taigi Epikūro suformuluotas savaiminės genezės atmetimas rėmėsi ankstyvųjų atomistų genezės samprata.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Įrašą šifravo ir tekstą spaudai parengė: Ūla Ūla Ambrasaitė,
Erika Malažinskaitė,
Gintarė Petuchovaitė,
100-OSIOS JURGIO LEBEDŽIO GIMIMO METINĖS
,
Literatūra: Vol. 55 No. 1 (2013): Lithuanian Literature
-
Horatio Caesar Roger Caesar Roger Vella,
The hospital of The Holy Spirit at Rabat, Malta, and its Latin inscriptions: a review
,
Literatūra: Vol. 49 No. 3 (2007): the Classics
-
Birutė Jasiūnaitė,
Vytautas Ališauskas, JONO LASICKIO PASAKOJIMAS APIE ŽEMAIČIŲ DIEVUS (Baltų mitologijos ir ritualo tyrimai 6), Vilnius: Aidai, 2012
,
Literatūra: Vol. 55 No. 3 (2013): the Classics
-
Nijolė Juchnevičienė,
Prefaces in Strabo’s Geography: continuity and originality of scientific discourse
,
Literatūra: Vol. 50 No. 3 (2008): the Classics
-
Neringa Mikalauskienė,
Mitas kaip kultūrų interpretacijų sankirta Cliffordo Geertzo antropologijoje
,
Literatūra: Vol. 49 No. 4 (2007): World Literatures
-
Genovaitė Dručkutė,
Milašius ir Petrarca
,
Literatūra: Vol. 48 No. 4 (2006): World Literatures
-
Vilius Bartninkas,
The Management of Expertises in Plato‘s Statesman
,
Literatūra: Vol. 56 No. 3 (2014): the Classics
-
Rūta Eidukevičienė,
Baimės topografija ankstyvuosiuose Hertos Müller romanuose Lapė jau tada buvo medžiotoja ir Širdies žvėris
,
Literatūra: Vol. 52 No. 4 (2010): World Literatures
-
Mantas Adomėnas,
„They are Telling Us a Myth“: a Curious Portrait of the Presocratic Philosophers in Plato’s Sophist
,
Literatūra: Vol. 46 No. 3 (2004): the Classics
-
Alius Jaskelevičius,
How Does One Become a Greek, or On the Panhellenism in Xenophon’s Anabasis
,
Literatūra: Vol. 59 No. 3 (2017): the Classics