Abstract
Šiame straipsnyje yra analizuojamas atsiradimo sampratos kitimas ankstyvųjų filosofų fragmentuose, be to, šiuo tyrimu bandoma paneigti Solmseno tezę, kad Epikūro spontaniško genesis atmetimas nėra susijęs su ikisokratine filosofija. Analizuojant parodoma, kad graikų kalboje veiksmažodis γ%γνεσθαι apėmė dvi genesis schemas: parentalinę ir transformacinę. Ikisokratiniai filosofai tik pamažu perėmė transformacinę genesis schemą. Herakleitas ir pitagorininkai naudojo savo filosofijoje transformacinę schemą, bet nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι šiai schemai išreikšti. Filosofinės γ%γνεσθαι vartosenos lūžio taškas buvo Parmenido atliktas loginės-erdvinės diferenciacijos tyrimas. Parmenido semantinė inovacija slypėjo naujoje prielinksnio παρ@ reikšmėje, kuri nurodė ne vien erdvinius, bet ir loginius santykius. Todėl Parmenido kalboje pasakymas γ%γνεσθα% τι παρ’ αųτ^ reiškė greičiau „gimti kažkam, skirtingam nuo paties“ nei „gimti kažkam šalia paties“. Parmenido tezė, kad genesis implikuoja neigimą, buvo perimta Meliso, tačiau pastarasis nevartojo veiksmažodžio γ%γνεσθαι išreikšti transformaciją. Norėdamas perteikti transformacinius arba kokybinius kitimus, jis vartojo (I) sudėtinius pasakymus (γ%γνεσθαι + būdvardis) arba (II) vartojo γ%γνεσθαι su priešdėliu, arba (III) rinkosi kitus žod žius: μετακοσμε½ν „pertvarkyti”, ¢τεροιοŅσθαι „pasikeisti (rūšies atžvilgiu)“, μεταπ%πτειν „pasikeisti“. Meliso vartosena rodo, kad jis kur kas tiksliau tematizavo atsiradimo ir transformacijos reikšmes nei Parmenidas. Vėliau ėjo du filosofiniai atsakymai į eleatų genesis kritiką. Empedoklis bandė sieti γ%γνεσθαι su φ&ειν ir jo vediniais, todėl jam genesis reiškė elementų susijungimą ir išsiskyrimą. Anaksagoras perėmė panašią genesis schemą, bet jam kiekviena transformacija privalėjo būti sąlygojama pirminės medžiagos. Šitaip Anaksagoras pradėjo taikyti genesis schemoje reguliarumo principą. Atomistai perėmė iš Anaksagoro reguliarumo principą; jų diskusija su Anaksagoru matyti Leukipo B 2 fragmente. Yra galimi du šio fragmento perskaitymo būdai: aitiologinis ir teleologinis. Šiame straipsnyje pateikiamos interpretacijos išvados remia teleologinį šio fragmento perskaitymo būdą, todėl laikytina, kad šis fragmentas parodo reguliarumo svarbą ankstyvųjų atomistų genesis sampratoje. Taigi Epikūro suformuluotas savaiminės genezės atmetimas rėmėsi ankstyvųjų atomistų genezės samprata.
Downloads
Download data is not yet available.
Most read articles by the same author(s)
-
Vytautas Bikulčius,
A Priest’s Drama: Between a Calling and a Metaphysical Revolt (Vincas Mykolaitis-Putinas’ In the Shadows of Altars and Georges Bernanos’ Under Satan’s Sun)
,
Literatūra: Vol. 60 No. 4 (2018): Studies of Western Literature
-
Deividas Zibalas,
The Other, the New, and the Old. Three Images of Leith in Irvine Welsh’s Porno
,
Literatūra: Vol. 63 No. 4 (2021): Literature
-
Fatima Eloeva,
Erika Sausverde,
Culture Hero’s Intrepid Past (Prometheus, Loki, Syrdon… Coyote…)
,
Literatūra: Vol. 57 No. 3 (2015): the Classics
-
Svetlana Kochovska,
Expressing Congratulations in Latin: the Case of Cicero’s Correspondence
,
Literatūra: Vol. 55 No. 3 (2013): the Classics
-
Vaidas Šeferis,
Kristijono Donelaičio Metų kompozicijos problemos
,
Literatūra: Vol. 54 No. 1 (2012): Lithuanian Literature
-
Aleksej Burov,
Ignė Vrubliauskaitė,
Frau Ava’s, the first named German female writer’s, poem Jüngstes Gericht ‘The Last Judgement’ and its Lithuanian translation
,
Literatūra: Vol. 61 No. 4 (2019): Literature
-
Akvilė Rėklaitytė,
Marcelijaus Martinaičio poezijos antropologiškumas
,
Literatūra: Vol. 54 No. 1 (2012): Lithuanian Literature
-
Giedrė Šmitienė,
“Neither Am I Afraid of the Black.”The Relationship with the Mother in the Texts of Janina Degutytė
,
Literatūra: Vol. 60 No. 1 (2018): Literatūre
-
Regina Rudaitytė,
(De)Construction of the Postmodern in A. S. Byatt’s Novel Possession
,
Literatūra: Vol. 49 No. 5 (2007): Special Issue
-
Jūratė Jasaitytė,
Vytautas Bikulčius,
The Metamorphoses of Guilt in Albert Camus’s Novel The Fall
,
Literatūra: Vol. 57 No. 4 (2015): World Literatures